søndag 5. mars 2017

Epleterte, karamellisert

190 grader/15 + 30 min

  • 300 gr ferdigkjøpt, usøtet paideig
  • Hvetemel til evt. kjevling

FYLL
  • 1,3 kg faste, søte epler – skrelte og uten kjernehus
  • 1 ss sitronsaft
  • 3 store ss smør
  • 300 gr sukker
  • ¾ dl kaldt vann (kan holde med ½ dl...)
  • 1 ½ dl kremfløte



1 - Smør en paiform, ca 22 cm i diameter. Kjevle ut paideigen på en lett melet arbeidsbenk og kle formen med deigen. Renskjær kantene. Dekk tertebunnen med bakepapir og fyll den med tørkede bønner. Sett formen i kjøleskapet i 30 min og stek deretter tertebunnen i 10 min i forvarmet ovn ved 190 grader C. Fjern bønnene og papiret og sett tertebunnen tilbake i ovnen i 5 min.

2 – Ta imens 4 epler og del hvert av dem i 8 båter. Gni dem inn med sitronsaften. Smelt smøret i en panne og stek eplebitene til de begynner å bli såvidt brune i kantene. Ta dem ut av pannen og la dem bli kalde.

3 – Skjær resten av eplene i tynne skiver, legg dem i en gryte med 100 gr av sukkeret og la dem koke i ca. 20 min til de er møre. Fordel dem i tertebunnen og legg de brunede båtene opp i sirkelmønster. Stek terten i 30 min.

4 – Ha resten av sukkeret og vannet i en gryte, og varm det til sukkeret er oppløst. La det koke så det blir karamellisert. Ta gryten av varmen og tilsett kremfløten under konstant røring. Ta terten ut av ovnen, hell karamellen over eplene og la kaken avkjøles i 1 time. Server terten med pisket krem eller vaniljeis.


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar